A hazai pályáztatási és pályázatkezelési rendszer működésének átalakításáért indult kezdeményezés!

Bíróságon és az NFÜ-ben folytatódik, ami az ESZA – székház előtt és az ESZA tárgyalótermében elkezdődött.

„Elég hülyén hangzik, hogy az állam közpénzt inkasszózik (túlnyomórészt ilyen bevételei vannak egy közhasznú szervezetnek), miközben nem utalhat át közpénzt neki tartozó szervezetnek.
Ha mégis átutalják a támogatást, akkor abból a közhasznú szervezetnél újabb adósság keletkezik. A közpénz behajtása újabb behajtandó közpénzt eredményez.”

„A vesztes-vesztes játszma állásához lehetne egy más típusú veszteséglistával is próbálkozni.
A szervezet, mint jogi személyhez kötött át nem ruházható jogosultságok lehetetlenülnek el attól, hogy az állam nem tudja behajtani az általa vélelmezett adósságainkat.”

A hazai pályáztatási és pályázatkezelési rendszer működésének átalakításáért indított kezdeményezéshez immár 135 civil szervezet csatlakozott. A mozgalom képviselői szeptember 30-án másodszor ültek tárgyalóasztalhoz a Szociális és Munkaügyi Minisztérium, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. képviselőivel.
A civil szervezetek a tárgyalásokat megelőzően eljuttatták javaslataikat az illetékes szervek vezetőihez. A javaslatok a következő területekre terjedtek ki: (1) Szerződéskötés, jogbiztonság; (2) Pályáztatás, beszámoltatás, ellenőrzés, (3) Civil társadalmi kontroll, nyilvánosság, (3) A PEMCs munkája, (4) A megvalósítás nyomon követése, (5) Végbeszámoltatás, utóellenőrzés, szabálytalansági eljárások, (6) Szakmai nyomonkövetés, monitoring, hatásvizsgálatok. (Részletesen ld. csatolva.)
Az állami szervek képviselői világossá tették, hogy saját hatáskörben nem fogják felülvizsgálni a civil szervezetek által sérelmezett konkrét eljárásokat, arra hivatkozva, nincs erre hatáskörük. A civil szervezetek álláspontja szerint a vitatott döntések felülvizsgálatára az államnak igenis, van lehetősége – ám az állami szervek részéről ismét a korábban nehezményezett erőfölény korlátlan alkalmazása történik. Elhárítják annak felelősségét, hogy az utólag kifogásolt programokat a megvalósítás közben a kezelő szervezet mindvégig – háromhavi rendszerességgel – ellenőrizte, az előrehaladási jelentéseket újra és újra ellenjegyezte és elfogadta, majd a pénzügyi beszámolók jóváhagyásával részletekben kifizette a szervezeteknek a támogatási összeget. Ez az eljárásrend a programmegvalósító szervezetek és a közpénzek felhasználása szempontjából is felelőtlen – a tartozások nagy része behajthatatlan (hiszen évekkel ezelőtt felhasználták a pénzt a programok megvalósításához, például tartós munkanélküliek bérét, járulékait, képzésük költségeit fizették ki belőle.)
Tűrhetetlen az is, hogy támogatáskezelő rendszerből hiányzik a másodfok intézménye, ahol a legsúlyosabb szankciókkal sújtott szervezetek kifogást emelhetnének az egyoldalú és méltánytalan döntések, és kifogásolható eljárások ellen. Így a kérdéses ügyek tárgyalása csak a bíróságon folytatódhat. A felperesek minden esetben a civil szervezetek.

Az államot képviselő partnerek a civilek rendszer korrekciós javaslatait az NFÜ koordinációs igazgatóságára utalták. Ígéretük szerint a javaslatokra részletes választ küldenek,
illetve nyitottak a további tárgyalásra. Az állami partnerek gyors, hathatós és összehangolt intézkedéseire van szükség a további rombolás elkerüléséhez, egy emberszabásúbb támogatási rendszer kialakításához, ezért a tárgyalók látszatmegoldásokkal nem fogják beérni!

A kezdeményező civil szervezetek folytatják a kiszámíthatóbb pályázati rendszerért indított mozgalmukat, továbbra is várják a csatlakozó szervezetek jelentkezését. Keresik továbbá azokat a szervezeteket, akik a nyilvánosság előtt is vállalják vesszőfutásuk történetét.
Tárgyalásainkról, a problémákról, tájékoztatjuk az EU Bizottság illetékeseit, az EU parlamenti képviselőket is.

Minden héten közreadjuk 3 érintett szervezet rövid történetét (részletesebben ld. http://papirorszag.wordpress.com/ltoltheto-anyagok/, valamint kapcsolattartóink). E heti áldozataink:
Collegium Martineum – A modellértékű intézmény, mely 90 százalékban hátrányos helyzetű és/vagy roma tanulókat korszerű, nem-formális pedagógiával segített az érettségi bizonyítvány megszerzésében, a projektlebonyolítások ellenőrzésének anomáliái és a kifizetések jelentős csúszása miatt bezárt.
Istenkúti Közösségért Egyesület – A pécsi közösségfejlesztő szervezet közösségi házzal, önkéntes programmal, közösségi rádióval, érdekvédelmi tevékenységgel, hálózati és képzési munkájával a további működéshez elnyert támogatások ellenére egy 2005-2007 között lebonyolított EU-s támogatású munkaerő-piaci programban (HEFOP) való részvétel kapcsán egy vitatott eljárás eredményeként csődbe került.
Csupaszívek Társasága Közhasznú Egyesület – A DOWN kóros fiatalokat és családjaikat évtizede segítő egyesület a konzorciumi partner elszámolásában talált vitatott formai hibák és az ebből adódó visszafizetési kötelezettségek, valamint az elnyert, de ki nem fizetett támogatások miatt összeomlott.
Budapest, 2009. október 5.

További (letölthető) információk : javaslatok_09_30.doc , Tiltakozzunk_final.doc

Forrás: www.nonprofit.hu