Infotársadalom és oktatás
Az infokommunikációs társadalom megteremtéséhez vezető út magas szintű informatikai oktatással van kikövezve. A mindennapi feladatok elvégzése, az inter- és extraregionális kapcsolatok kialakítása és ápolása megoldhatatlan az életünket egyre jobban átszövő világháló nélkül.A magas szintű technika rendelkezésünkre áll, de ez önmagában kevés a sikerhez. A tárgyi eszközöket alkalmazni tudó felhasználók nélkül mindezek megmaradnának a lehetőségek szintjén. A megszerzett tudás sem ér semmit, ha nincsenek olyan komplex ötletek, intézkedési tervek, melyek összefogják, koordinálják a munkát. Hazánkban ötletekben, elképzelésekben nincs hiány. Még a hátrányos helyzetűek felzárkóztatására is vannak konkrét programok. De tudjuk jól, hogy a legjobb programok is csak annyit érnek, amennyi megvalósul belőlük. Az IT társadalmak új fejlesztési stratégiákat követelnek. Ha ezt nem látjuk be, nem próbáljuk megvalósítani a „papíron” meglévő projekteket, akkor egyre nőni fog a szakadék köztünk, és a fejlődés mellett szavazók között. Emlékezzünk például a TITAN programra. Öt párti megegyezés, jövőbemutató tervek felvázolása, aztán mikor konkrétan tenni kéne valamit, hirtelen mintha láthatatlan falba ütköznénk, vagy ólomsúlyokat akasztottak volna a lábainkra.
Szerencsére azonban vannak pozitív példák is. A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság nemcsak az ECDL minél szélesebb körben való terjesztésében vállal nagy munkát, hanem időről időre megrendezi a Digitális Esélyegyenlőség Konferenciát, amelyen a szakma neves képviselői tájékoztatják az érdeklődőket arról, hogy hol tartunk most, min kellene sürgősen változtatnunk, ha nem szeretnénk még nagyobb hátrányba kerülni.
Felgyorsult világunkban felértékelődik az informatikai képzéssel , a digitális írástudás oktatásávalfoglalkozó iskolák, felnőttképzési intézetek felelőssége is. Hiszen első sorban rajtuk múlik, hogy milyen szinten sajátítják el a digitális írástudást a hallgatók. Megfelelően képzett szakemberek nélkül nem lehet semmilyen tervet megvalósítani. Ez tehát az érem egyik oldala. A másik már a magas szintű politikát jellemzi. Vannak-e jó programok, meg tudják-e teremteni azt az összefogást, mely nélkül eleve halálra vannak ítélve a legjobb kezdeményezések is.
Csak egy út áll előttünk: igent kell mondanunk a fejlődésre, igent kell mondanunk az életünket minden szinten átszövő változásokra, komplex, előremutató programokat kell készítenünk, és végül, de nem utolsó sorban mindent el kell követnünk, hogy a magas szintű digitális kultúrát minél többen magukénak mondhassák.
„IOSZIA” Informatikai Oktatás Szolgáltató és Informatika Alkalmazási Gyöngyösi Felnőttképzési Intézmény.
Intézmény akkreditációs lajstromszám: AL-2053
Felnőttképzési intézmény nyilvántartási szám: 10-0069-06